جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

بهترين قصه هاي كودكانه، داراي چه خصوصياتي هستند؟

۲ بازديد

شهرزاد: يك روانشناس معتقد است، بهترين قصه‌ كودكانه ها قصه‌هايي هستند كه پايان مثبت و سازنده داشته باشند.

 

cat-sleeping-on-stack-of-books.png

 

دكتر مريم رئوفي با اشاره به نقش و اهميت قصه بر شكل‌گيري شخصيت كودكان، اظهار كرد: به نظر مي‌رسد قصه‌گويي از طريق بيان بر روي ساختار رواني و باور فكري فرد اثرات مثبت و سازنده دارد.

 

وي گفت: كودك از طريق يادگيري غيرمستقيم و از طريق تحليل‌هاي خود مي‌تواند باورهاي خود را تغيير دهد و به يك باور مثبت در مورد مدنظر دست يابد.

 

رئوفي در ادامه گفت: قصه از اين جهت مي‌تواند نقش موثري در پرورش شخصيت كودك داشته باشد كه كودك خود را به جاي قهرمان قصه مي‌گذارد و او سعي مي‌كند از طريق همانندسازي با قهرمان داستان، ناتواني، حقارت و احساس ضعف را از خود دور كند.

 

اين دكتراي مشاوره روانشناسي معتقد است: هنگامي كه قهرمان داستان پيروز مي‌شود كودك احساس پيروزي مي‌كند و خود را به جاي او مي‌گذارد.

 

رئوفي ادامه داد: كودك توان درك مستقيم مسائل را ندارد و از اين جهت نمي‌توان مسائل را به طور مستقيم با او در ميان گذاشت، اين در حاليست كه از طريق قصه به طور غير مستقيم جايگاه و موقعيت شخصيت‌هاي داستان را درك مي‌كند.

 

وي سپس با بيان اينكه قصه مي‌تواند در برقراري رابطه عاطفي بين كودك و والدين اثرگذار باشد، تأكيد كرد: از اين حيث قصه مي‌تواند نقش موثري در بهبود رابطه كودك با والدينش داشته باشد.

 

رئوفي گفت: قدرت جاندارپنداري كودكان به حدي است كه آنها در دنياي تخيلي براي حيوانات شخصيت قائل مي‌شوند.

 

اين دكتراي مشاوره روانشناسي سپس در مورد ويژگي‌هاي قصه خوب سخن گفت و تصريح كرد: والدين هنگام خريد كتاب براي كودكان بايد به گروه سني درج شده بر روي كتاب توجه كافي داشته باشند و كتاب متناسب با سن كودك را براي او انتخاب كنند.

 

وي به خانواده‌ها توصيه كرد: براي كودكان رده سني 2 تا 4 ساله كتاب مصور خريداري كنند، چرا كه تصاوير در اين رده سني پيام آور مطالب هستند و كودك توان درك آنها را دارد.

 

رئوفي گفت: در رده سني زير دو سال كتاب‌هاي پارچه‌اي و پلاستيكي بهترين انواع كتاب‌ها براي كودكان هستند.

 

اين دكتراي مشاوره روانشناسي ادامه داد: هرچه سن كودك بيشتر مي‌شود تصاوير آن بايد كمتر و ماهيت داستان قوي‌تر شود.

 

وي سپس در خصوص ويژگي‌هاي قصه خوب سخن گفت و ادامه داد: قصه خوب قصه‌اي است كه پايان مثبت و سازنده داشته باشد.

 

رئوفي ادامه داد: قصه‌هايي براي كودكان مناسبند كه از اول تا پايان داستان حاوي يك پيام باشند كه كودك بتواند آن را به زندگي خود تعميم دهد.

 

وي گفت: لالايي‌هاي دوران نوزادي اولين قصه‌هايي هستند كه كودك دركشان مي‌كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.