جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

۹ توصيه به والديني كه كودك شان وسايل ديگران را بدون اجازه برمي دارد

۵ بازديد

پيشگيري از اين رفتارها بهترين روش ممكن است. از همان دوران كودكي تلاش كنيد تا مفهوم مالكيت را به او آموزش دهيد. مثلاً به او بگوييد كه بايد براي برداشتن وسايل ديگران اول اجازه بگيرد در صورت عمل به اين رفتار براي او تشويق هايي در نظر بگيريد.


برداشتن وسايل ديگران ممكن است در هر سني رخ دهد؛ اما معناي اين عمل به اقتضاي سن و شرايط افراد متفاوت است. اين رفتار در سنين خردسالي تا حدودي شايع است و انگيزه كودكان در اين زمان اغلب لذت بردن از داشتن چيزي يا اقناع حس كنجكاوي است.

بنابراين بچه ها معمولاً تلاش مي كنند تا به وسايلي كه والدين استفاده از آن را منع كرده اند يا متعلق به دوستان شان است دست يابند. كودكان كم سن و سال كه هنوز به مدرسه نمي روند اغلب بدون آن كه ارزش مادي اشيا را درك كنند، دست به اين كار مي زنند، آن ها حتي گاه از اين كه برداشتن چيزي بدون پرداخت پول يا اجازه از صاحب آن اشتباه است مطلع نيستند.

در واقع با آن كه ممكن است به وسايل خود حساس باشند اما احتمال دارد مفهوم مالكيت براي ديگران را درك نكنند. هم چنين ممكن است كودكان به علت خشم، آزار رساندن به سايرين و يا داشتن استرس در محيط خانواده به انجام اين عمل اقدام كنند.

چه بايد كرد؟
 البته نمي توان به صرف اين كه كودك به رشد لازم نرسيده است يا چون مشكلات خاصي در محيط خانواده دارد از كنار اين رفتار به سادگي عبور كرد، اما خشونت و تنبيه شديد نيز شيوه برخورد مناسبي نخواهد بود.


بنابراين در ادامه به صورت خلاصه به برخي راه حل ها اشاره مي شود:

۱) مراقب برخورد اول باشيد:
برخورد والدين در مقابل مشاهده نخستين بار از انجام اين رفتار بسيار حائز اهميت است. وقتي براي اولين بار از اين عمل كودك اطلاع مي يابيد بايد تلاش كنيد تا آرامش خود را حفظ و از كاربرد واژه هايي مثل "دزد" و "دزدي كردن" خودداري كنيد. رفتارهاي خشن و بسيار تند با كودك زمينه را براي ايجاد مشكلاتي ديگر از جمله دروغگويي فراهم مي سازد.

۲) اشتباهش را با روش قابل فهم توضيح دهيد:
بهترين روش آن است كه بد بودن اين كار را به شيوه اي قابل فهم برايش توضيح دهيد مثلاً احساس فردي كه وسيله اش در دست كودك شماست را شرح دهيد. هم چنين با يك مثال ساده او را متوجه كنيد كه اگر شخص ديگري همين كار را با خود او مي كرد تا چه حد رنجيده مي شد. چنانچه كودك مفهوم قوانين را درك مي كند به او بگوييد كه اين كار خلاف قانون است.


۳) جريمه اي كوچك براي كودك در نظر بگيريد:
با آن كه كودك بدون درك زشتي اين كار، وسايل ديگران را برداشته است اما بهتر است كه جريمه اي كوچك برايش تعيين كنيد تا دريابد كه از اين عمل ناخشنود هستيد. البته اين جريمه را با اقتدار و مهرباني، به دور از هرگونه خشونت ارائه كنيد. مثلا محروم شدن از ديدن برنامه تلويزيوني مورد علاقه اش در همان روز مي تواند يك جريمه مناسب با سن كودك باشد.

۴) شرايط را براي جبران اشتباهش فراهم كنيد:
بدون آن كه عزت نفس و شخصيت كودك زير سوال رود يا برچسب دزدي به او بخورد، بايد شرايط را براي جبران اين اشتباهش فراهم كنيد. به عنوان مثال اگر چيزي از مغازه برداشته است بايد عذرخواهي و پول آن را پرداخت كند يا اگر وسيله همكلاسي اش را برگردانده است، به او بگوييد علاوه بر عذرخواهي، هديه اي هرچند كوچك به او بدهد.

۵ ) بيش از حد آسان نگيريد:
آسان گيري بيش از حد به اين بهانه كه كودك تان هنوز كوچك است و درك لازم را ندارد خود مي تواند باعث تثبيت رفتار در كودك شود و اين كار را به يك عادت براي او تبديل كند. بنابراين بي توجهي دائمي به اين گونه رفتارها يكي از نامناسب ترين شيوه هاست.

۶) ريشه اين اشتباه را قطع كنيد:
بررسي كنيد تا دريابيد كه چه مشكلي باعث شده است تا كودك شما اين رفتار را انجام دهد. مثلاً گاه كودك واقعاً به چيزي احتياج دارد اما والدين اين نياز كودك را ناديده مي گيرند و او مجبور مي شود خود راه حلي براي مشكلش پيدا كند و چه روشي آسان تر از استفاده از وسيله شخص ديگري كه در دسترس او قرار دارد؟! همچنين مي توانيد بررسي كنيد كه آيا در محيط كودك مشكلي وجود دارد كه او به ناچار استرس و پريشاني خود را به اين نحو نشان مي دهد؟!

۷) خودتان الگو باشيد:
يكي از راه هاي مناسب براي آموزش رعايت حق مالكيت ديگران، رعايت اين حقوق از سوي والدين است. پدران و مادران بايد مراقب رفتار خود باشند مثلاً بدون اجازه به وسايل ساير اعضاي خانواده دست نزنند و حتي براي استفاده از وسايل كودك نيز از او اجازه بگيرند.

۸ ) پيشگيري كنيد:
پيشگيري از اين رفتارها بهترين روش ممكن است. از همان دوران كودكي تلاش كنيد تا مفهوم مالكيت را به او آموزش دهيد. مثلاً به او بگوييد كه بايد براي برداشتن وسايل ديگران اول اجازه بگيرد در صورت عمل به اين رفتار براي او تشويق هايي در نظر بگيريد.

۹) در صورت لزوم به روان شناس مراجعه كنيد:
اگر كودك شما به دفعات به حقوق ديگران احترام نمي گذارد و وسايلشان را برمي دارد و اين عمل را همراه با خشونت، لجبازي و به قصد آزار سايرين انجام مي دهد، ضرورت دارد كه از راهنمايي هاي روان شناس يا روان پزشك نيز استفاده كنيد.

 

 

شما ميتوانيد از طريق قصه كودكانه رايگان نيز و قصه صوتي رايگان نيز استفاده كنيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.