پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

تاثير قصه بر كودكان، مثبت است يا منفي؟

۴ بازديد

قصه كودكانه رايگان گويي يكي از بهترين شيوه ها در مشاوره با كودكان است و آنان مي توانند با احساسان و افكار و رفتارهايي مقابله كنند كه هنوز نمي توانند با مشاور خود به طور مستقيم درباره ي آن ها صحبت كنند.

 

پرسش: تاثير قصه درماني بر شخصيت را بگوييد؟

 

پاسخ: قصه گويي بيشتر براي گروه سني كودك ونوجوان استفاده مي شود. كودكان از طريق قصه ها با محيط پيرامون خود آشنا مي شوند. هر قصه اي مي تواند فضايي را به وجود بياورد كه كودكان هنگام رويارويي با نمونه هاي واقعي، رفتار و واكنش مناسبي را از خود نشان دهند.

 

 

قصه ها به كودكان ياري مي رسانند تا ارتباط ها را درك كنند رابطه اي كه بين شخصيت هاي يك قصه وجود دارد، مي تواند به كودك ياري برساند كه خود چگونه اين موارد را در زندگي رعايت كند.

 

موضوع مهم ديگر كه تاثير زيادي بر فرايند اجتماعي شدن كودك دارد اين است كه قصه ها پيامها و ارزش هايي را به مخاطب خود منتقل مي كنند كودك در اثر شنيدن، تكرار شنيدن و حتي فكر كردن به قصه ميتواند اين پيامها را جذب كند و ارزشهاي خانوادگي، اجتماعي و انساني را بگيرد.غيرمستقيم بودن اين پيام ها موجب مي شود كه براي كودك دلنشين تر، جذاب تر و دوستداشتني تر شود.

 

هم چنين قصه ها قدرت تمركز و دقت كودكان را افزايش مي دهند .كودكان در اثر شنيدن اين توانايي را به دست مي آورند تا بتوانند شنيدن فعال را تجربه كنند. انها حتي براي اينكه بتوانند ماجرا را دنبال كنند، ضروري است كه دقت و تمركز لازم را براي خوب شنيدن تمرين كنند.

 

براي منظم شدن و فعال شدن كودكان در امور هم قصه گويي يك آموزش جذاب است قصه ها مي توانند به كودكان ياد بدهند كه چگونه روي كار تمركز كنند و با دقت آن كار را پيش ببرند.

در عين حال قصه ها موجب مي شوند تا كودكان بتوانند با گسترهاي از كلمه ها آشنا شوند. كلمه هايي كه ممكن است در گفتگوي روزانه هيچ وقت مورد استفاده قرار نگيرند همچنين قصه ها موجب مي شوند تا كودكان با تجربه ها، احساس ها، عواطف و شيو ههاي نگرش بزرگترها اشنا شوند. 

 

كودكان از ان جا كه هنوز تجربه گستردهاي در شناخت دنيا ندارند، سعي مي كنند كه با ارتباط دادن بين اموخته هاي قبلي و موضوع هاي جديد به تعادل ذهن خود كمك كنند. اين روند معمولا با تخيل كودك عجين مي شود و او را ياري ميكند كه با منطق خود به كشف و شناخت دنيا اقدام كند و بر اساس چنين روندي است كه از قصه هاي تخيلي لذت مي برند و از آن ها بهره برداري مي كنند.

 

كاركردها و ارزش هاي قصه ها به مراتب بيشتر از ان است كه بخواهد به همين چند مورد خلاصه شود. اما همين موارد با ارزش ميتواند دلايل مهمي باشد كه بتوان از طريق قصه ها به رشد عاطفي، اجتماعي، كلامي و ذهني كودك ياري نمود.

 

قصه گويي يكي از بهترين شيوه ها در مشاوره با كودكان است و آنان مي توانند با احساسان و افكار و رفتارهايي مقابله كنند كه هنوز نمي توانند با مشاور خود به طور مستقيم درباره ي آن ها صحبت كنند. اين به اين معنا نيست كه قصه درماني بايد الزاماً توسط مشاوران و روان درمانگرها اجرا شود.

 

 اتفاقاً ثابت شده كه محيط خانه و قصه گويي توسط والدين تاثيرات بهتر و ماندگارتري داشته و اگر همراه با نوازش و تماس بدني باشد، كودك را به ارامش بيشتري مي سراند. حتي با وجود درمانگرها نيز، توجه مداوم والدين ضروري است. در مجموع بر حضور قصه گو در كنار كودك تاكيد ويژه اي شده است و روش هايي مثل نوار قصه نمي تواند كارايي لازم را داشته باشد، نمي توان معادل حضور ملموس قصه گو قلمداد كرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.